Sunday 1 January 2023

 


Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Ya, tahun baru 2023. Masing-masing dah memasang azam dan selangit cita-cita baharu untuk jadi yang lebih baik dari tahun lalu. Aku juga begitu. Namun aku perlu realistik. 


Alhamdulillah, tahun 2022 Allah tempatkan aku di nuansa energi bersama insan-insan positif. Terima kasih Allah.


2023, cukuplah sekadarnya. Realistik dan istiqomah. Benda paling susah bagi aku, sungguh.


Jadi diri aku. Macamnana tu...? Buatlah semampu aku. biar sedikit asalkan berterusan sampai bila-bila, itulah istiqomah. Jangan buat ikut hawa nafsu nanti lesu, lepas tu berhenti separuh jalan. 


Tapi kan nak sampai tahap istiqomah tu selalu aku gagal. Aku manusia. Aku hambaNya. Hati selalu bebolak balik, terkadang tu aku gerun sendiri jika hatiku masih berbolak balik di saat nyawa di hujung tanduk.  


Sampai bila aku nak puaskan hati dan harap perhatian manusia. Cukup-cukuplah. Terkadang aku gerun ikhlasku senipis kulit bawang. Usia semakin meningkat namun stamina aku tak seperti dulu. Rancang satu-satu, buat satu-satu, dapat pun satu-satu inshaaAllah dan kepuasan itu hanya aku yang tahu. Itulah realistik.  Jadilah aku sahaja mengharap redhoNya. Aku bukan siapa-siapa.


Aku bukan orang lain yang ada magis, dapat susun beribu perancangan dan sukses kesemuanya. Andai itu aku buat juga, aku akan hancur dan aku akan gagal. Hanya aku sahaja yang tahu siapa aku. 


2023. Harapan aku padaNya agar terus dipinjamkan kesihatan dan stamina sepanjang usia untuk aku terus realistik dan istiqomah dengan apa yang aku lakukan.


Muhasabah 2023.

-Sunan-


{ 3 comments... read them below or Comment }


::::::::::::::::::::: SUBHANALLAH :::::::::::::::::::::
::::::::::::::::::: ALHAMDULILLAH :::::::::::::::::::

MY FRIENDS

TOTAL PAGEVIEWS

::::::::::::::::: LA ILAHA ILLALLAH :::::::::::::::::
encik sunan. Powered by Blogger.
:::::::::::::::::::: ALLAHU AKBAR ::::::::::::::::::::

- Copyright © ENCIK SUNAN -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -